torsdag 2. juni 2011

Antikk spisestue!


Denne antikke spisestuegruppa fikk jeg av Oldemor i vinter.
Den fikk hennes foreldre i bryllupsgave for x antall år siden,
og er bare såå sjarmerende.



Bordet er kvadratisk i utgangspunktet, men det følger med to klaffer, og kan romme mange.
 Det følger med åtte stoler til og et vitrinskap. Spisestuegruppen står på gården nå,
og vil nok komme til å stå der til vi har flyttet fra leilighet til hus en gang i tiden ;)

Er i tvil om jeg skal male det eller ei.
Fargen som er nå, er veldig hel og fin, så jeg tviler på at det er orginalfarge..
Skal, skal ikke ;-)


Skjønne detaljer på stolene.
De hadde så mye vakkert før i gamle dager! ♥


Teppet i bakgrunnen er et vevd telemarksteppe, og lampen har mamma fått av sin mor.
Fargen på veggen er bondeblå.. Jeg vil male, mamma ikke ;-)
Men, er det et familiested, så er det et familiested.
Da nytter det ikke lenger å ta en sjefsavgjørelse, som jeg er så god på ;)

post signature

18 kommentarer:

  1. Ikke alltid man er enig med sin mor om hva som er fint... min mamma har en slik tilsvarende spisestue med stoler og bord og jeg foreslo at hun skulle male den svart. Blikket hun sendte meg da var omtrent som et sverd i hjertet, haha!!! Jaja, godt man har litt ulik smak også da, ellers ville jo verden blitt kjedelig. ;) *♥*

    SvarSlett
  2. Jeg ville ikke malt spisestuen, men hver sin smak... :) Kjempe koselige rom dere har pusset opp!

    Ha en fin dag!
    -Mari

    SvarSlett
  3. Så utrolig rart, mens jeg var inne og titter igjen på din blogg så legger du kommentar hos meg! Artig :-) Tusen takk for koselig kommentar! Den spisestua hadde jeg latt stå en stund før en avgjørelse om å male eller ei hadde blitt tatt... Men det er til syvende og sist dere som skal ha den og da gjør man akkurat som man vil, deilig det :-)

    Ha en deilig langhelg!

    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Nydelig vennen:) Er usikker jeg også om ejg ville malt...Den va jo nydelig:D Ønsker deg en deilig helg! Klemmer

    SvarSlett
  5. Den var kjempefin, og du skal virkelig tenke deg om før du maler den!!..da er det ingen vei tilbake, og moten går trekke om stolene med et lyst trekk, da er ingenting galt gjort, og med en lys duk, så blir det flott med det mørke:)
    Så veldig koselig ut der...men veggen ville nok jeg også lysnet:O))
    Ha en fin dag, klem fra meg;)

    SvarSlett
  6. Det ble mye tull i teksten..men du skjønner nok;)

    SvarSlett
  7. Kjempefin spisestue. Tror jeg ville beholdt fargen og malt veggene lyse i stedet.

    Klem

    SvarSlett
  8. Så fin en spisestue! Mitt råd: Vent med å male den til dere får dere hus eller henter den hjem til leiligheten ;) Kanskje har smaken din forandret seg til da, og det ville vært synd om du angret på at du noengang malte den ;) Synes fargen var kjempefin på den - og det er så nydelige med hvite blondeduker som skaper kontrast mot det mørke treverket.
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  9. Åh, for en flott spisestue.
    Jeg forstår dilemmaet ditt, men JEG ville nok ikke malt den. Noen ting synes jeg det er helt greit å male hvitt eller andre farger, men.....
    Godt at det er en stund til, da, så dere får tenkt dere om. Eller .....du ;)
    Det er veldig kjekt å følge med på alt dere gjør på gården. Det blir så flott !!!!
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  10. Veldig fin!! Enig med Fossestua; vent med maling *smil*

    SvarSlett
  11. Så gøy med gårdsliv!!!!! Så koselig! Og familiested er familiested. Det skal være farger på ting, det hadde de jo før! Kan se rotete ut av og til, men det er jo kosen med feriesteder. Ekstra hyggelig å ta i bruk arvede vakre ting. Jeg tror jeg hadde malt, men det er ikke noe hast. Ha en deilig langhelg!!! Kos dere masse:)

    SvarSlett
  12. HEI godete søteste Trine;) tenker vi må treffes i sommer? du bor jo over fjorden så er jo ikke lange veien..for en nydelig familiegård da..dere har jo gjort en stooooor jobb! Herlig detaljer på spisestuen..forstår tanken bak male eller ikke..jeg har nettopp gjort et loppis funn selv hvor jeg har kjøpt en gammel nydelig sjenk til snaue 200 kr! den er i eik...og er også hel og fin..men jeg har bestemt meg for å pusse den ned og få vekk den blanke overflaten og ta det derifra..tenker jeg skal male den hvit siden jeg skal ha den i spisestuen hvor de andre møblene er hvite..men vi får se;) jeg hadde nok malt spisestuen hvit da..men forstår også tanken din å beholde den slik den er..for den er like vakker i brun..kommer jo ann på rommet også..jeg har et lite hus med små rom så jeg unngår jo altfor mange møbler som er mørke og stjeler det lille lyset jeg så sårt trenger..virker som mørke møbler gjør seg veldig godt i store rom..men du finner nok ut av det så flink du er<3 kos deg masse!! (flinke jenta som trener) KLEM KLEM

    SvarSlett
  13. kom på nå som jeg akkurat hadde trykket kommentar ,at jeg må bare vite hvor du har kjøpt de nydelige ballerina skoa og den herlige rosa lampa..MÅ JEG HA;)klem klem

    SvarSlett
  14. Så koselig når ting går i arv! Da får det en ekstra stor verdi spør du meg :) jeg ville ha funnet ut av om det er orginalfarge, hvis det ikke er det, da hadde jeg muligens malt selv... kanskje.. hehe :)

    Ha en flott himmelsprett :)

    Klem :D

    SvarSlett
  15. veldig fin spisestue, å så gammel.. ville nok tenkt meg litt om før jeg malte den.
    Men skjønner trangen til å få den en annen farge;)

    SvarSlett
  16. Kjempefin spisestue. Ville nok ikke malt denne, men kanskje skiftet trekk ? I noe lysere.. Det hvite vil nok ikke vare så lenge, så lurt å avvente :)Flott åkle og taklampe også. Ha en fin fredag !

    SvarSlett
  17. Hei Trine!
    Må bare si at jeg likte bloggen din kjempegodt, og her får du derfor en ny føler! Gleder meg til å følge deg videre.
    Ha en nydelig helg!

    SvarSlett
  18. Nydelig spisestue :) Jeg han noe i likhet. Den var malt grønn da jeg kjøpte den. Er fremdeles grønn. Kvadratisk bord 3 ileggsplater, 8 stoler, buffet med ovalt speil og blyglassdører i overskap. Og anretningsbord.
    Lykke til :) Edith.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen igjen et lite spor etter deg ♥